MIT MONDANAK NYELVÜNKRÕL A KÜLFÖLDIEK?
ANNA 2006.04.20. 12:33
1480: MARCIO GALEOTTI, a Mátyás udvarába szakadt tudós
humanista csodálkozva jegyzi meg: "A magyarok, akár
urak, akár parasztok, mindnyájan egyazon szavakkal
élnek."
1609: POLANUS AMANDUS, a Baselben élo kései
humanista írja szenczi Molnár Albertnek nyelvtana
megjelenésekor "Akadtak, akik kétségbevonták, hogy a zabolátlan magyar nyelvet nyelvtani szabályokba lehetne foglalni. Te azonban kiváló munkáddal alaposan megcáfoltad õket."
1790:JOHANN GOTTFRIED HERDER elismeri, hogy nagy kincs a
magyar nyelv. "Van a népnek kedvesebb valamije, mint a
nyelve? Benne él egész gondolatvilága, múltja története,
hite, életalapja, egész szíve, lelke."
1817: GIUSEPPE MEZZOFANTI bíboros, aki 58 nyelvet értett
s beszélt, többek között kitunoen magyarul is (négy
nyelvjárásban), Bolognában ékes magyar beszéddel fogadta
József magyar nádort. O mondta Frankl Ágoston cseh
nyelvésznek: "Tudják-e, melyik az a nyelv, amelyet
konstruktív képessége és ritmusának harmóniája miatt az
összes többi elé, a göröggel és a latinnal egy sorba
helyeztek? A magyar! Az új magyar költok versét ismerem,
amelyeknek dallamossága teljesen magával ragadott.
Kísérjék figyelemmel a jövo történetét és a költoi
géniusz oly hirtelen fellendülésének lesznek tanúi,
amely teljesen igazolja jóslatomat. Úgy látszik, a
magyarok maguk sem tudják, hogy nyelvük milyen kincset
rejt magában." Mezzofanti bíboros 1832-tol a Magyar
Tudományos Akadémia kültagja volt.
1820: JAKAB GRIMM, a történeti hangfejlődés
törvényszerűségeinek felismerője, az elsõ német
tudományos nyelvtan megalkotója kijelentette, hogy a
magyar nyelv logikus és tökéletes felépítése felülmúl
minden más nyelvet.
1840: VILHELM SCHOTT kiváló német tudós:
A magyar nyelvben olyan üde, gyermeki természetszemlélet
él, hogy előre nem is sejthető fejlődés csírái rejtőznek
benne. Sok szép lágy mássalhangzója van. Magánhangzóit
tisztábban ejti, mint a német. Egyaránt képes velős
rövidségre és hatásos szónoki nyitottságra, szóval a
próza minden nemére. Összhangzatos felépítése, csengő
rímei, kifejezésbeli gazdagsága és zengő hangjai viszont
kiválóan alkalmassá teszik, mint a tapasztalat is
igazolja, a költészet minden ágára.
1840: N. ERBESBERG világhírű bécsi tanár:
"Olyan a magyar nyelv szerkezete, mintha nyelvészek
gyülekezete alkotta volna, hogy meglegyen benne minden
szabályosság, tömörség, összhang és világosság, és
emellett szorgosan került minden közönségest,
kiejtésbeli nehézséget és szabálytalanságot."
1848: N. SIMPSON "Levelek a Duna mellol" cikksorozatában
így számol be a márciusi napok mámoros hangulatából a
magyar nyelvrol:
"A magyar nyelv költoi, gazdag, hangulatos... tele van
lelkesedéssel, eréllyel, mindennemu költoi célra
alkalmatos, bátor, s mégis gyöngéd összhangzatos,
dallamos és kifejezése tiszta."
1927: JULES ROMAINS, korunk egyik legnagyobb francia
költojének szavai, amikor meglátogatta Magyarországot:
"Mivel a magyar nyelvet nem értettem, minden erommel
azon iparkodtam, hogy megérezzem. Úgy éreztem, hogy
csupa ero. Nem ismerek ehhez fogható férfias nyelvet.
Szenvedelmesen férfias." A MAGYAR NYELV EREDETÉROL
1825: BERZSENYI DÁNIEL "Régóra gyanús elottem az a régi
eloítélet, amely szerint többnyire azt hittük, hogy
mindazon szavaink, melyek az idegenekhez hasonlítanak,
kölcsönzöttek és idegenek, arra határoztam magamat, hogy
némely szavaink származattját minden figyelemmel
megtekintsem, s nyelvünk becsületét e részben is
oltalmazzam. Bukdozásaim haszon nélkül nem maradtak, sot
örömmel tapasztaltam, hogy mindenütt többet találtam,
mint kerestem, elannyira, hogy csakhamar általlátám azt,
hogy a magyar nyelv tán az egész óvilág nyelveinek
gyökere és anyja, mert nyilván tapasztalám azt, hogy a
legközönségesebb természeti tárgyoknak nevezeteit
nemcsak az igen rokon déli és keleti, de még az egészen
idegennek vélt európai nyelvekben is általában magyar
gyökerekbol lehet származtatni.
1875: FRANCOIS C. LENORMANT határozottan hirdette, hogy
az "írásfeltalálók nyelve" a magyarhoz áll legközelebb,
ezért a magyar nyelv tökéletesebb elsajátítása céljából
Magyarországra utazott. "A káldeaiak osi nyelve és a
turáni nyelvek" c. könyvében a hangtantól kezdve a
fonévragozásig majdnem teljesen a magyar nyelv
szerkezetére, logikájára és kiejtés módjára támaszkodva
folytatta a sumír és turáni nyelvek összehasonlítását. A
magyar hangzóhasonlítás törvényszeruségét megállapította
a sumírban is.
1875: HEINRICH GELZER svájci nyelvész "Das Ausland"-ban
megjelent cikkében megállapítja, hogy a sumír fonév- és
igeragozás alakjai olyanok, mint az agglutináló turáni
nyelveké.
1875: OSCAR PESCHEL, német etnográfus, lipcsei egyetemi
tanár írja: "Úr városában találták ki a legrégibb
ékírást az úgynevezett sumír-akkád írást. Ezt az osnépet
turánnak nevezik.
1876: DOPHUS RUGE német tudós a "Die Turanier in
Chaldäe" c. muvében megállapította, hogy a "sumírokkal
most, íme, a turániak között egy elsorangú kultúrnép
tunt fel."
1879: TORMA ZSÓFIA kutató régész - Rómer Flóris
ösztönzésére 1875-ben kezdett ásatásai folyamán a Maros-
menti Tordoson és környékén 10.387 db-ból álló sumír
jellegu leletre bukkant. A kb. 4500 éves
cseréptöredékeken közös 4 osi székely rovásjelet talált.
Utalt a tordosi jelek és az asszír - babiloni
írásbeliség kapcsolatának lehetoségére. Arra a
meggyozodésre jutott, hogy Babilon os népe a turáni
fajhoz tartozó sumer-akkád nép.
1883: dr. HALÁSZ ÁGOSTON kassai püspök
"Legújabb osnyelv" címu dolgozatában világosan vezeti az
emberi civilizáció terjedésének vonalát a sumír
eredetitol az asszíron át a hettitához, majd a göröghöz.
Befejezésként állítja, hogy az emberi nem
polgárosultságának elso úttöroi a magyarokkal azonos nép-
fajhoz tartozó sumírok voltak.
1926: dr. ACZÉL JÓZSEF kutató nyelvész, "SZITTYA-GÖRÖG
EREDETÜNK" c. muvében megállapítja, hogy
1. "grammatikánk és háromezer toszavunk egyezik a hellén-
göröggel" 2. "a székely-szittya és Ó hellén írás azonos"
3. A szavak egy részének leírása is meglepoen hasonló
(jobbról-balra olvasandók) Egyedülálló nyelvi jelenség
az egész világon, hogy szabályszeru hexameter formában
verset a klasszikus ógörög és latin nyelven kívül csak
magyar nyelven lehet írni. "Néhány népdalunk melódiája
oly régi, hogy azokat már a szittyák is dalolhatták
a "muszikosz" zenéje kíséretében."
1932: CLEMENT EDGAR német nyelvészt annyira meglepte a
neki ismeretlen nyelv zenéje, hogy megtanul magyarul.
Szerinte a magyar nyelv szinte megdöbbento mágikus
ereju, mély lelkiséget tükröz és csak a legmagasabb
rendu, legfejlettebb - különösen a régi klasszikus
nyelvek - foghatók hozzá.
1939: BÁRCZY GÉZA egyetemi tanár, a Magyar Tudományos
Akadémia tagja. Felfedezte és bizonyította az ötezer
éves helyhatározói sumír ragoknak a magyar nyelvben való
azonos létezését.
1940: SIR LEONARD WOOLEY angol régész, nyelvész, kiásta
Ur Chaldeorum sumír várost. A több mint 400.000
cseréptábla ontotta a nyelvészeti anyagot. Glossariumok
készültek, köztük, a római Institutum Biblicum nagy 6
kötetes "Sumerisches Lexicon"-ja kb. 4000 szó
megfejtésével.
1943: HÓMAN BÁLINT történész: "A sumírok nyelve mai
ismereteink szerint jáfetita kaukázusi nyelvcsaládba
tartozik. A magyar nyelv kaukázusi és ismeretlen
eredetunek mondott osi szavaink elemzésénél tehát a
jövoben nem szabad figyelmen kívül hagynunk a sumír és
hutti-huri nyelvemlékeket."
1948: RENÉ LABAT, a Párizsi L'Ecole des Hautes-Études
tanulmányi igazgatója, hallgatói részére sorszámmal
rendezett sumír ékjel szótárt állított össze.
1963: dr. PADÁNYI VIKTOR történész, a DENTUMAGYARIA c.
muvében a sumír-magyar szókincs fonetikai és tartalmi
vizsgálata alapján megállapítja, hogy: "A sumír és a
magyar nyelv szelleme, szerkezete és nyelvtana olyan
mértékben egyeznek egymással, amilyen mértékben mind a
ketten különböznek más nyelvektol."
1966: HARMATTA JÁNOS akadémikus, írástörténész
megállapította, hogy az 1961-ben N. Vlassa Kolozsvári
régész által Tatárlaktán feltárt gödörben talált 1 db
kör és egy téglalap alakú rajzos agyagtáblák jelei a
sumír piktogramokkal összehasonlítás segítségével minden
nehézség nélkül értelmezhetok.
1976: MAGYAR ADORJÁN: "A legtöbb európai nép csak
kereszténységre térése után tanult meg írni-olvasni, míg
a magyarság saját rovás írását csak a kereszténységre
térése után kezdte elhagyni (mert)... az Egyház ezt a
pogányság maradványaként kezelte."
1977: CSOKE SÁNDOR kitűnő nyelvész végkövetkeztetése
szerint:
A MAGYAR NYELV a) önmagából eredő ősnyelv b) szerkezeti
rendszere elemeivel együtt magyar c) szókincsének 95%-a
magyar eredetű.
|